Nummer 51 - 30 oktober 2020

Project N266 – N275 Nederweert

De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg werken samen aan het verbeteren van de verbinding N266 - N275. Dit doen we om de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierbij spelen we tegelijkertijd in op een aantal gewenste ontwikkelingen. Zoals in de vorige nieuwsbrief gemeld, behandelde de gemeenteraad op 13 oktober het voorstel waarin een afweging is gemaakt tussen de keuze voor een fietsbrug naast de randwegbrug over kanaal de Zuid-Willemsvaart of een fietstunnel aan de westzijde van het kanaal, onder de N275 door nabij de bestaande randwegbrug.

Lokaal fietsverkeer

De raad ging akkoord met het voorstel van B&W om te kiezen voor een fietstunnel. De lokale belangen om te zorgen voor een goede fietsverbinding tussen het centrum van Nederweert en Pannenweg/Schoor/Weert wogen hierbij zwaar mee. Vooral omdat een ander uitgangspunt van het project is, dat de bestaande oversteek over de N275 voor fietsers en voetgangers bij de Lindenstraat volgens het huidige plan gaat verdwijnen.

Fietstunnel in het totale project

Nu de gemeenteraad heeft besloten, blijft de aanleg van de fietstunnel onderdeel van het totale project N266 – N275 Nederweert. Andere onderdelen zijn een brug over de Zuid-Willemsvaart met aansluiting op de N266 ter hoogte van de Schoolstaat, een capaciteitsverruiming van de rotonde op de N275 bij Nederweert-Eind, een fietsbrug over de N275 ter hoogte van de Nikkelstaat, het verbeteringen voor de doorstroming bij de A2 en de aanleg van een rotonde in Randweg West ter hoogte van De Bengele.

Hoe nu verder?

We gaan in de komende periode verder met de nadere uitwerking van bovengenoemde onderdelen. We doen dit in een zogenaamde haalbaarheidsfase. Hierin stellen we eerst een voorlopig schetsontwerp op. Dit is een ontwerp waarmee een indruk kan worden gegeven hoe de onderdelen ingepast kunnen worden. Op basis van dit voorlopig schetsontwerp worden vervolgens een aantal verkennende onderzoeken op diverse aspecten (zoals bodem, milieu, water, ruimtelijke ordening, verkeer, flora en fauna, archeologie etc.) uitgevoerd. Ook kijken we naar bijvoorbeeld landschappelijke inpassing, eisen van andere overheden (bijvoorbeeld Rijkswaterstaat) of eisen uit vergunningen. De uitkomsten van deze stappen gebruiken we om het voorlopig schetsontwerp verder uit te werken. Parallel aan de totstandkoming van dit definitief schetsontwerp betrekken we direct belanghebbenden en aanwonenden om kennis, meningen, reacties en standpunten uit de eerste hand te vernemen. Hiermee versterken we het draagvlak voor het project. U wordt nog geïnformeerd over hoe we dit gaan doen.
Van schetsontwerp tot uitvoering

Aan het einde van de haalbaarheidsfase wordt bekeken of het schetsontwerp nog past binnen de projectdoelstellingen en of het nog past binnen het projectbudget, Als hieruit blijkt dat de aanleg van de projectonderdelen haalbaar zijn, werken we het schetsontwerp uit tot een definitief ontwerp en kunnen we het werk vervolgens gaan aanbesteden. Als alles goed verloopt hopen we in 2023 te kunnen starten met de aanleg.

Snelfietsroute

De raad stemde ook in meerderheid in om ‘in principe’ in te stemmen met de aanleg van de snelfietsroute Weert – Nederweert en een definitief besluit te nemen bij vaststelling van de programmabegroting 2021 – 2024. De provincie heeft eerder aangegeven de aanleg van een snelfietsroute zeer kansrijk te vinden. Een besluit door Provinciale Staten over de snelfietsroute wordt eind dit jaar verwacht.