Yuverta-leerlingen debatteren als gemeenteraad over festivalplan
Bij het organiseren van een festival moeten heel wat keuzes gemaakt worden: Mag er alcohol geschonken worden? Is de entree gratis? Welke eindtijd wordt er gehanteerd zodat omwonenden niet gestoord worden? Dit zijn slechts enkele vragen waar de derdejaars leerlingen van Yuverta zich de afgelopen weken over bogen tijdens het educatieve programma Klassenbezoek@Gemeentehuis. Per klas kwamen zij naar het gemeentehuis, waar ze in een interactief rollenspel de rol van gemeenteraadslid op zich namen. Ze bespraken voorstellen en namen gezamenlijk besluiten. Uiteindelijk waren ze het er over eens: het festival gaat er komen, met enkele wijzigingen in het voorstel van de wethouders. Of misschien toch niet? De creatieve ideeën van de jonge “raadsleden” leidden soms tot onverwachte besluiten. We kijken terug op hun kennismaking met het democratische proces in de praktijk.
Als politieke partij om de tafel
De leerlingen nemen plaats achter de microfoons in de raadzaal en krijgen meteen een interessante vraag voorgelegd: ‘Wie heeft de macht in de gemeente?’. Vervolgens richten ze politieke partijen op. Twee klasgenoten presenteren als wethouders een plan voor een festival in Nederweert. Hoe staan de politieke partijen tegenover dit voorstel?
Elke partij overlegt grondig. Kunnen we hiermee instemmen? Willen we wijzigingen voorleggen? Ze denken na over verschillende aspecten:
- Hoe komen we aan onze inkomsten?
- Is het festival voldoende veilig?
- Zijn statiegeldbekers een slimme keuze voor afvalvermindering?
- Wel of geen dure artiesten laten optreden?
- Willen we zitplaatsen voor mindervaliden?
- Moeten bezoekers van 18 jaar en ouder een polsbandje krijgen?
Daarnaast wordt er nagedacht over schaduwplekken, gratis water en de festivallocatie. Geen enkel detail wordt aan het toeval overgelaten.
Het debat
Na de overleggen begint het echte debat. Elke politieke partij presenteert haar standpunt aan de wethouders en andere partijen. Dit levert natuurlijk veel vragen op. Als alle vragen zijn beantwoord begint de begeleider vanuit ProDemos als voorzitter met de stemrondes. Elke leerling kan zijn of haar stem uitbrengen door de hand op te steken. De stemmen worden geteld en, net als in een echte raadsvergadering, wordt het voorstel aangenomen als er een meerderheid is.
Bij de uiteindelijke stemronde over het festival zelf komt de beslissing: is iedereen het ermee eens, na de wijzigingen op het oorspronkelijke voorstel van de wethouders, dat het festival in Nederweert moet doorgaan? Drie van de vier klassen stemmen voor, terwijl één klas verrassend ‘nee’ uitbrengt. Ook dat kan gebeuren in de politiek: veranderingen in het voorstel kunnen ervoor zorgen dat de politieke partijen besluiten om (alsnog) niet in te stemmen met het voorstel.
Vragen aan raadslid en burgemeester
Het laatste half uur sluiten een raadslid en de burgemeester aan. Zij vertellen de leerlingen hoe het er aan toe gaat in de echte gemeenteraadsvergaderingen. Als de leerlingen hen vragen mogen stellen gaan de vingers omhoog: Hoe word je burgemeester? Hebben jullie er nog een baan naast? Is een gemeenteraad in een stad anders dan in een dorp?
Burgemeester Birgit Op de Laak spreekt de leerlingen tot slot toe: “Het mooiste gesprek krijg je als veel meningen op tafel komen. Het was geweldig om te horen hoe veelzijdig jullie ideeën waren! Ik waardeer de respectvolle manier waarop jullie discussieerden, en ook de manier waarop de “wethouders” hun rol vervulden.”
Foto's
Leerlingen Yuverta in debat over festivalplan in raadzaal