Verslag informatiebijeenkomst flexwoningen gemeente Nederweert - 27 mei

Datum: dinsdagavond 27 mei 2025 19:00-20:30

Aanwezig: Wethouder Jorik Franssen (in afwezigheid Wethouder Boris Meessen), Marcel Tinnemans, Winand Bijlmakers, Samad Houbban (Woningcorporatie Wonen Limburg), Marleen  Beelen (Woningcorporatie Wonen Limburg), Marieke de Bode (projectleider flexwonen), Lennart van Gameren (gastheer), circa 50 bewoners

Opzet van de inloopavond

Op dinsdagavond 27 mei vond in de raadzaal van het gemeentehuis van Nederweert een tweede participatiebijeenkomst plaats over de komst van flexwoningen in de gemeente. Deze bijeenkomst volgde op de eerste sessie van woensdagavond 7 mei.

De bijeenkomst had de vorm van een inloopavond en verschilde daarmee van de eerste plenaire bijeenkomst. Het doel van deze avond was om inzichten op te halen voor een goede inpassing van de flexwoningen in de omgeving. De focus lag hierbij op de vraag ‘hoe’ de flexwoningen het beste kunnen worden ingepast, in plaats van ‘waarom’ ze geplaatst worden. Dat is het onderwerp van de eerste bijeenkomst geweest.

Doel van de avond

Tijdens de inloopavond kregen omwonenden de gelegenheid om vragen te stellen, zorgen te uiten en actief mee te denken over de ruimtelijke inpassing. Dit gebeurde aan de hand van twee ontwerptafels, waarbij we samen met omwonenden in gesprek gingen over de stedenbouwkundige inpassing.

Er waren twee tafels ingericht: één voor de locatie "Hoebenakker" en één voor "De Tref". Op de tafels lagen verschillende geprinte varianten van de mogelijke stedenbouwkundige invulling van de flexwoningen op de kavels. Deze ontwerpen waren geen definitieve keuzes, maar dienden als denkrichtingen om het gesprek op gang te brengen.

We waren vooral benieuwd naar de mening en ideeën van belangstellende over:

  • De oriëntatie van de woningen
  • De verkeerskundige ontsluiting
  • De plaatsing van de parkeerplekken
  • Invulling van de openbare ruimte

Om de ideeën overzichtelijk te verzamelen, konden omwonenden bij de verschillende varianten aangeven:

  • Wat zij goed vonden (groene post-it, "top")
  • Wat zij minder geslaagd vonden (gele post-it, "tip")
  • Welke vragen of onduidelijkheden zij hadden (blauwe post-it)

In de zaal waren projectleden aanwezig om met bewoners het gesprek aan te gaan en te helpen bij het invullen van de post-its. Op deze manier konden we de voorkeuren en zorgen van omwonenden goed in kaart brengen. Alle feedback werd verzameld op de posters die op de tafels lagen.

We zijn met de aanwezigen in gesprek gegaan over hoe we de percelen op een fijne en nette manier kunnen inrichten, passend bij de buurt. Daarnaast was er ook mogelijkheid om algemene vragen en zorgen te delen. Hiervoor was postermateriaal meegenomen van de vorige bijeenkomst.

De raadzaal was als volgt ingericht: 

Opzet

 
Hoek 1 RaadzaalTafels met tekeningen van mogelijke stedenbouwkundige inpassingen voor de locatie De Tref. Verschillende kleuren post-it, stiften en schetspapier
Hoek 2 RaadzaalTafels met tekeningen van mogelijke stedenbouwkundige inpassingen voor de locatie Hoebenakker. Verschillende kleuren post-it, stiften en schetspapier
Hoek 3 RaadzaalBorden van de vorige bijeenkomst, waarop de ambitie van de flexwoningen werd toegelicht, en een bord waar bezoekers aanvullende suggesties voor locaties konden achterlaten.

Wat is er opgehaald?

De bijeenkomst kende een goede opkomst. Net als bij de eerste bijeenkomst was het merendeel van de aanwezigen afkomstig uit de directe omgeving van de twee voorgestelde locaties. Deze bewoners hadden vooraf een persoonlijke uitnodiging ontvangen. Daarnaast was de uitnodiging van de bijeenkomst ook op de website te vinden. 

Hoebenakker

Tijdens de bijeenkomst werden voor de locatie Hoebenakker de volgende aandachtspunten, verbeteringen en vragen met betrekking tot de varianten besproken:

  • Oriëntatie van de flexwoningen
    Er was positieve feedback over de oriëntatie van de flexwoningen, waarbij de voorkant naar de Bosserstraat en Eisenhowerstraat gericht is. Dit werd als gunstig ervaren, omdat de voorkanten van woningen doorgaans een nettere uitstraling hebben dan de achterkanten met tuinen en bergingen.
  • Clustering van woningen
    Het werd positief ervaren dat de woningen in clusters waren geschakeld in plaats van in één lange aaneengesloten straat. Dit sluit beter aan bij de ruimtelijke opzet en het karakter van de rest van de wijk.
  • Functionele invulling
    De functionele invulling, zoals een speeltuin, heeft de voorkeur. Vooral wanneer deze geplaatst wordt in de richting van de Bosserstraat-Eisenhowerstraat, kan het gebied ook door omwonenden gebruikt worden en voelt het niet exclusief voor de nieuwe bewoners.
  • Verkeerssituatie
    De verkeerskundige situatie rondom de Eisenhowerstraat en Bosserstraat verdient enkele aandachtspunten. De Eisenhowerstraat is een drukke weg waar soms hard gereden wordt, waardoor een uitrit op deze straat mogelijk onveilig kan zijn, afhankelijk van de inrichting. Een uitrit naar de Bosserstraat wordt als minder logisch beschouwd, aangezien deze een doodlopende straat is. Bewoners van de flexwoningen zouden alsnog via de Eisenhowerstraat moeten rijden om bijvoorbeeld de Rijksweg Noord te bereiken. Om deze situatie te verbeteren, is voorgesteld te onderzoeken of een gezamenlijke in- en uitrit kan worden gerealiseerd, of om éénrichtingsverkeer op het perceel te hanteren.
  • Afsluiting geluidswal
    Er werden diverse opties voorgesteld om de geluidswal te verlengen of een natuurlijke oplossing te bieden om de inkijk in de achtertuinen van de meest zuidelijke woningen te beperken. Veel omwonende gaven de voorkeur voor hoog groen of een verlengde geluidswal, zodat bij het inrijden van de wijk een nette uitstraling ontstaat. Dit heeft bij de meesten de voorkeur boven het zicht op eventuele rommel in achtertuinen. Daarnaast is er een algemene zorg geuit door omwonenden over mogelijke rommel in het openbaar gebied rondom of achter de woningen, als gevolg van de beperkte bergruimte van de woningen.
  • Voorkeur voor variant 1
    Hoewel het niet de insteek van de avond was om een voorkeur uit te spreken, leek desalniettemin variant 1 aan het einde van de avond de favoriet te zijn onder de aanwezigen. Dit werd meerdere keren aangegeven op de post-its.

Documenten

De Tref

Tijdens de bijeenkomst werd er voor de locatie De Tref in het algemeen veel discussie gevoerd over het proces en de stedenbouwkundige keuzes, waarbij bewoners vooral meer duidelijkheid vroegen over de achterliggende besluitvorming en de relatie tot andere projecten in de wijk. Daarnaast kwamen voor de locatie De Tref onderstaande aandachtspunten, verbeteringen en vragen met betrekking tot de varianten naar voren.

  • Verkeersveiligheid
    De verkeersafwikkeling van de woningen werd als belangrijk aandachtspunt benoemd. Er zijn zorgen dat een in- en uitrit op zowel de Bredeweg als Boeket tot onveilige situaties kan leiden. Boeket is een weg met een maximumsnelheid van 60 km/u, terwijl de Bredeweg een 30 km-zone is, waar echter vaak harder wordt gereden. Beide wegen hebben als nadeel dat de in- en uitrit op een onoverzichtelijke locatie zou uitkomen, wat de verkeersveiligheid kan compromitteren. Voor autoverkeer werden daarom beide uitritten op beide wegen als ongewenst beschouwd.
  • Voetgangersvoorzieningen
    Langs het gebouw De Tref aan Boeket is momenteel geen voetpad aanwezig, wat de situatie voor voetgangers onveilig maakt. Een eventueel voetpad op de kavel van de flexwoningen zou een positieve bijdrage kunnen leveren, doordat omwonenden (bijvoorbeeld bij het uitlaten van honden) hier gebruik van kunnen maken. Dit zou helpen om de onveilige voetgangerssituatie aan Boeket deels te vermijden.
  • Oriëntatie en dichtheid van de woningen
    Er kwam geen duidelijke voorkeur naar voren voor de oriëntatie van de woningen. Wel werd geopperd om twee clusters te maken, zodat de dichtheid van de woningen wordt verminderd. De kavel van De Tref wordt momenteel als een compact gebied ervaren door de aanwezige bomen en de beperkte ruimte. Het plaatsen van tien woningen voelde voor een aantal aanwezigen als krap.
  • Bomenrij
    Er werd specifiek gevraagd hoe er met de bomen zal worden omgegaan bij plaatsing van de woningen en aanleg van in- en uitritten.
  • Alternatieve locatie
    Omwonenden van De Tref hebben nagedacht over een aanvullende locatie (zie onderstaande link ‘aanvullende locaties’), omdat zij vinden dat de woningen niet goed passen op de kavel van De Tref. Zij stelden een locatie nabij de sportvelden voor en vroegen de gemeente om deze locatie te toetsen aan dezelfde criteria die gebruikt zijn bij het aanwijzen van de twee huidige locaties voor de flexwoningen. Terugkoppeling over de uitkomsten hiervan en eventueel nader onderzoek als blijkt dat de locatie kansrijk is, wordt in september bij de derde bijeenkomst gedaan.

Documenten

Vervolg participatie

Bij de uitgang van de raadzaal lag een inschrijflijst waarop geïnteresseerden hun e-mailadres konden achterlaten. Op deze manier kunnen zij persoonlijk een uitnodiging ontvangen voor de volgende bijeenkomst.

In de komende weken worden alle opgehaalde adviezen en zorgen rondom de inpassing van de flexwoningen zorgvuldig geanalyseerd. Hierbij wordt gekeken hoe de verschillende adviezen kunnen worden verwerkt en geïntegreerd. Het is echter goed om te benadrukken dat niet alle opmerkingen letterlijk kunnen worden overgenomen. Sommige adviezen zijn tegenstrijdig, terwijl andere punten nader onderzocht worden, maar uiteindelijk niet in het definitieve plan zullen worden opgenomen. De gemeente zal voor deze keuzes heldere argumenten geven. Adviezen en opmerkingen die wel worden verwerkt, zult u terugzien in het uiteindelijke ontwerp.

Daarnaast wordt er een meer gedetailleerd onderzoek uitgevoerd naar de belangrijkste  milieutechnische knelpunten die obstakels kunnen vormen binnen het stedenbouwkundig plan.

De locaties die tijdens de bijeenkomsten naar voren zijn gebracht, worden verder onderzocht. Hierbij wordt gekeken naar aspecten zoals bereikbaarheid, beschikbaarheid, eigendomssituatie, inpasbaarheid van flexwoningen en mogelijke milieutechnische belemmeringen.

Er volgt nog één bijeenkomst in september waarin we de uitkomsten de participatie over het stedenbouwkundig ontwerp bespreken en toelichten. U ontvangt hier tijdig een uitnodiging voor. De verslagen van alle bijeenkomsten worden op www.nederweert.nl/flexwoningen gepubliceerd

Documenten