Verhuizing doorgeven

Wat is het?

Verhuist u binnen de gemeente Nederweert? Of komt u in de gemeente Nederweert wonen? Geef uw verhuizing dan aan ons door. Dat kan direct online.

DigiDVerhuizing doorgeven

Hoe werkt het?

Wanneer doorgeven?

U kunt uw verhuizing doorgeven vanaf 4 weken voor de verhuizing, tot 5 dagen erna. Geeft u de verhuizing later door? Dan is de datum waarop u de verhuizing doorgeeft, ook uw officiële verhuisdatum.

Wie kan een verhuizing doorgeven?

U kunt zelf uw verhuizing doorgeven. In bepaalde gevallen kunt u ook de verhuizing voor iemand anders doorgeven.

DigiDVerklaring van Inwoning

Uw eigen verhuizing doorgeven

  • Dat kan als u 16 jaar of ouder bent.
  • Trekt u bij iemand in? Dan moet u het formulier Verklaring van Inwoning invullen

Als er twijfel is over het feitelijk adres van de nieuwe bewoner kan er een onderzoek plaatsvinden. Hierbij kan een huisbezoek worden afgelegd om het feitelijk adres vast te stellen. Indien deze verklaring geen juiste weergave is van de werkelijkheid riskeert u een bestuurlijke boete. Dit kan ook het geval zijn als betrokkene niet langer op uw adres woont, betrokkene daarvan geen aangifte van adreswijziging doet en u dit niet tijdig heeft doorgegeven aan het college van B&W. Op grond van artikel 4.17b van de Wet basisregistratie personen kan het college van B&W een bestuurlijke boete van maximaal 325 euro opleggen aan degene met een woonadres in de gemeente die bewust toelaat dat een ander persoon met datzelfde woonadres is ingeschreven, terwijl hij weet dat dit onjuist is.

Verhuizing voor iemand anders doorgeven. Dat kan voor:

  • Uw minderjarige kind, als u de ouder, voogd of verzorger bent.
  • Uw echtgenoot of geregistreerd partner.
  • Uw meerderjarige kind, als hij of zij meeverhuist.
  • Uw ouder, als hij of zij meeverhuist.
  • Iemand die onder curatele staat, als u curator bent.

U kunt geen verhuizing doorgeven van bijvoorbeeld een vriend of vriendin met wie u samenwoont zonder geregistreerd partnerschap. Dat kan alleen deze persoon zelf doorgeven.

Verhuist u naar een andere gemeente?

Verhuist u naar een ander adres binnen Nederland? Geef uw verhuizing dan door aan de gemeente waar u naartoe verhuist. U hoeft zich niet uit te schrijven bij de gemeente Nederweert. Dat regelen wij voor u.

Briefadres

Heeft u geen vast woonadres of verblijft u in een instelling? Dan kunt u zich bij de gemeente laten inschrijven op een briefadres. Dit is een postadres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. Een briefadres regelt u persoonlijk bij ons aan de balie. Hiervoor moet u een afspraak maken.

Goed om te weten

  • De bewoner van het briefadres ontvangt de post en zorgt ervoor dat u de post persoonlijk krijgt. 
  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag.

Meenemen

  • uw identiteitsbewijs
  • een ondertekende schriftelijke toestemming van de briefadresgever, bijvoorbeeld de hoofdbewoner van het briefadres
  • een identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever.

Hoelang duurt het?

U kunt uw verhuizing doorgeven vanaf 4 weken voor de verhuizing, tot 5 dagen erna. Geeft u de verhuizing later door? Dan is de datum waarop u de verhuizing doorgeeft  uw officiële verhuisdatum.

Wat zijn de kosten?

Het doorgeven van een verhuizing is kosteloos. 

Wat moet ik doen?

U kunt uw verhuizing online doorgeven of in het gemeentehuis. 

Online 

U geeft uw verhuizing online door met DigiD. 

Gaat u bij iemand wonen? Vul dan ook de 'Verklaring van inwoning' in.

In het gemeentehuis

Maak een afspraak. Dat kan online of via (0495) 677 111. Neem een geldig legitimatiebewijs mee naar de afspraak.

Bent u tevreden over deze pagina?