Veilige en bereikbare mobiliteit voor de toekomst
In de raadsvergadering van september stelde de gemeenteraad het geactualiseerde mobiliteitsplan vast. Het plan zet in op veilige en bereikbare mobiliteit. Een onderdeel van het plan is een groeigerichte studie naar de toekomstige mobiliteitsbehoefte op het wegennet voor gemotoriseerd en langzaam verkeer.
Terugblik op het vorige plan
In februari 2020 stelde de gemeenteraad het Mobiliteitsplan 2020 vast om de mobiliteit in Nederweert te verbeteren. Dit plan bevatte verschillende projecten, ingedeeld van A tot D op basis van hun effect. De meest effectieve A- en B-projecten zijn direct opgepakt met een budget van € 750.000,- per jaar voor de periode 2020-2023. Een aantal projecten is nog in voorbereiding om te worden uitgevoerd. Het komend jaar wordt het plan afgerond.
Toekomstige projecten
In juli 2024 gaf de gemeenteraad opdracht tot een actualisatie van het mobiliteitsplan. Deze actualisatie richt zich op de periode 2026-2028. Het plan bevat een aantal concrete projecten die we de komende jaren oppakken, waaronder de komgrens Staterweg, een duurzaam veilige inrichting O.L. Vrouwestraat-Lochtstraat Ospel met aanpak van de naastgelegen fietspaden, de aanleg van een 60 km/u-zone Meijelsedijk en een duurzaam veilige inrichting Eind.
Regulier onderhoud
Dit zijn projecten die we uitvoeren naast alle reguliere onderhoudswerkzaamheden aan de wegen en naast enkele grote projecten, waaronder het verbeteren van de bereikbaarheid N266-N275.
Gepaste maatregelen
De gemeenteraad ging akkoord met het plan. Op verzoek van de raad voegen we aan het aantal projecten nog een verbetering toe van de doorgaande weg van Leveroy, volgens de principes van duurzaam veilig. Ook gaan we op de Kruisstraat in Nederweert-Eind de verkeersveiligheid monitoren. Als er vervolgens op basis van veiligheid, bereikbaarheid en realiseerbaarheid aanleiding toe is, nemen we daar gepaste maatregelen.
Groeigerichte mobiliteitsbehoefte
Nederweert heeft de ambitie om te groeien. Dat is de reden dat in 2026 een groeigerichte mobiliteitsstudie start. Deze studie kijkt vooruit naar de mobiliteitsbehoefte voor gemotoriseerd en langzaam verkeer van een groeiende gemeente en regio. Daarbij rekening houdend met bevolkingsgroei en economische ontwikkelingen.