Wonen

  • Maximale bebouwingspercentage werkt beperkend. Laat dit los, mits er aan regels wordt voldaan zoals brandveiligheid en parkeren op eigen terrein.
  • Logistiek heeft minimale bebouwing nodig. Dat is financieel niet haalbaar door de bebouwingsnorm.
  • Wil je industrie tegen een woongebied? Misschien kan industrie een buffer zijn tussen A2 en woongebied.
  • Geen bedrijfswoningen op bedrijventerreinen toestaan.

Mobiliteit

  • Keuze voor het niet aanleggen van randweg heeft impact. Nieuwe locatie dichtbij A2, anders ontstaat er nog meer druk op de lokale ontsluiting. Dit ligt wel aan het soort bedrijf.
  • A2 is van belang voor de toelevering van kleinere bedrijven, maar hoeft niet voor iedereen een vereiste te zijn.
  • Openbaar vervoer is slecht. Hier wordt naar gekeken bij de aanname van personeel.
  • Door files ontstaan veel sluipwegen.
  • Biedt vervoer over het water een oplossing om de doorstroming te verbeteren?
  • Aansluiting Onze Lieve Vrouwestraat, Klaarstraat en Ketelaarsweg is niet goed.
  • Veel ongelukken op grote en ruime kruisingen.
  • Meeste verkeersstromen zijn forensen, dit zorgt voor meer verkeer dan lokale bedrijven.
  • Door verbeteren openbaar vervoer en verbeteren van fietspaden mensen uit de auto krijgen.
  • Let op logistieke aansluiting.
  • Stimuleer fietsen, want de auto wordt steeds duurder.
  • Goed openbaar vervoer is een pre om stagiaires uit de regio te werven.
  • Busverbindingen kunnen veel beter. Denk ook aan verbindingen met andere dorpen uit de regio zoals Helmond, Budel en Maarheeze.
  • Autobereikbaarheid van alle terreinen is goed. Behalve de brug bij Aan Veertien.
  • Ontsluiting Ketelaarsweg is niet goed, vrachtwagens zijn daar een groot probleem.
  • Verkeersveiligheid Pannenweg 1 en 2 prima. Aan Veertien, Ospel en Hulsenweg zijn gevaarlijk en niet overzichtelijk.
  • Problematiek van parkeren op eigen terrein hangt af van het type bedrijf en terrein.
  • Deelmobiliteit is voor de bühne en krijg je bij lokale MKB niet gefaciliteerd. Iedereen wil gaan en staan waar ze dat zelf willen.
  • Kosten voor openbaar vervoer wegen niet op tegen de voordelen die het oplevert.
  • Fietsveiligheid bij Ketelaarsweg is een aandachtspunt.
  • Bewegwijzering naar industrieterreinen mag beter.

Groen

  • Planten, groen en sporttoestellen toevoegen zodat recreatie op bedrijventerreinen verbetert. Denk aan lunchrondjes en wandelroutes.
  • Pannenweg 2 is recenter opgezet en daardoor ruimer en groener ingericht. Hier wordt ook recreatief gebruik van gemaakt.
  • Pannenweg 2 is een terrein met een plan en aandacht voor klimaatadaptie. Probeer dit slimmer in te zetten dan alleen gras, bomen en struiken. Bijvoorbeeld verticaal groen voor beperkte ruimte.
  • Groen is belangrijk voor een prettig werk- en leefmilieu.
  • Groen op een bedrijf doet iets aan hittestress en waterberging. Door dit gezamenlijk als gemeente te organiseren creëer je een slimme win-win.
  • Groen op Pannenweg 1 is te compact neergezet.
  • Pannenweg 1 is divers opgezet, variërend in wel of geen groen, parkeren en woningen.

Leefbaarheid

  • Veel bedrijven starten in het buitengebied. Doorstroom naar bedrijventerrein is moeilijk.
  • Lokale ondernemers willen lokaal blijven ondernemen, ook aantrekkelijk voor behoud van personeel.
  • Aanbod lokale doorgroeimogelijkheden is beperkt, de vraag hiernaar is onbekend. Dit zou je kunnen achterhalen door te kijken of bedrijven op andere locaties ruimtes bijhuren.
  • Let op met verdozing, dit neemt veel ruimte in, maar heeft weinig toegevoegde waarde aan de lokale economie.
  • Creëer aanbod voor regio Midden-Limburg.
  • Het is de taak van de gemeente om ervoor te zorgen dat grond uitgegeven kan worden.
  • Criteria: aantal verkeersbewegingen, milieubelasting, aantal werknemers, energieverbruik.
  • Zorg voor een mix van hoogwaardig en laaggeschoolde werkgelegenheid. Dit mag beter gepromoot worden. Het is voor veel mensen onbekend dat er veel bedrijvigheid met veel toegevoegde waarde is.
  • Op een gegeven moment is het bedrijf uitgegroeid op de huidige kavel. Doorgroei binnen de gemeente zou mooi zijn. Dat is momenteel niet mogelijk.
  • Lokale werkgelegenheid creëren, heeft te maken met aantrekkelijkheid van bedrijven en aanbod van divers werk.

Duurzaamheid

  • Meer collectiviteit op het gebied van afval, energie, etc. Pannenweg 2 organiseert e.e.a. collectief. Bij andere terreinen is dit volledig individueel.
  • Er lopen projecten op Nederweerter schaal waarbij afval van het ene bedrijf een grondstof is voor het andere bedrijf.
  • Glasvezel is niet beschikbaar op alle terreinen.
  • Gescheiden systeem en wadi op Pannenweg 2 werken goed. Er is geen sprake van hittestress.
  • Elektrisch verkeer belast te veel. 
  • Veel daken zijn niet geschikt voor zonnepanelen.
  • Eventueel zonnepanelen boven parkeerplaatsen, maar dit is lastig als er zonder zon toch stroom nodig is.
  • Windmolens zijn ook een oplossing, maar het moet ook passen in het grote geheel.
  • Ruimte reserveren voor circulaire bedrijven en bedrijven die de energietransitie faciliteren.
  • Oplossingen voor circulaire transactie en energietransitie wellicht bij stoppende agrarische bedrijven.
  • Circulaire grondstoffen komen uit heel Nederland en Europa. Ze moeten ook lokaal gemaakt en gecirculeerd kunnen worden om aan de doelstelling van 2050 te voldoen. 100% circulair, geen afval en CO2 neutraal.
  • Netwerkbelasting is geen probleem, maar kan dat wel worden.
  • Verzwaring netwerk is momenteel niet toegestaan.
  • Pilot Pannenweg 2 met zonnepanelen en waterkrachtcentrale.
  • Gemeente mag hierin regierol pakken.

Bedrijvigheid

  • Geen kavels voor lokale MKB en omgeving zorgt voor druk op bestaande kavels.
  • Inschatting vraag om kavels: 70% lokaal, 30% buitenaf. Ongeveer 60% zijn verplaatsers die willen doorgroeien.
  • Geen behoefte aan grootschalige kantoren.
  • Opleidingsinstituut realiseren met een mix van scholing en maakindustrie.
  • Ondermijning is er, maar je hebt het niet in de gaten.
  • Economie is van invloed op de ruimte die ontstaat. Als je nu start met de ontwikkeling van een bedrijventerrein ben je te laat.
  • Er zit ruimte in vrijkomende agrarische bebouwing. Let wel op de transportbewegingen.
  • Door krapte worden verouderde terreinen opgeknapt.
  • Veel behoefte aan logistieke ruimte.
  • Uitbreiding met een gemengde structuur. Moet wel in de ruimte passen.
  • Kritisch zijn op soort ondernemer. Mag breder zijn dan lokaal ondernemerschap. Criteria: herkomst, schaal, bijdrage productieketen regio, toegevoegde waarde voor andere bedrijven, lokaal werkgelegenheid creëren, aantal verkeersbewegingen, milieubelasting, aantal werkplaatsen per vierkante meter, energieverbruik en type werkgelegenheid.
  • Solitaire kantoren vormen belemmering voor omgeving op een bedrijventerrein, omdat dit hetzelfde behandeld moet worden als een woning.
  • In verband met krapte mogelijk Staat als bedrijventerrein behouden.

Communicatie

  • Gemeente heeft een bemiddelende rol om gezamenlijke activiteiten van de grond te laten komen.
  • Visie moet flexibel zijn zodat bij marktontwikkelingen aangesloten kan worden.
  • Gemeente kan helpen bij doorstroom van bedrijven.