Lesbrief Basisonderwijs groep 6-7-8
Achtergrondinformatie (voor de leerkracht)
De Peel‑Raamstelling was een Nederlandse verdedigingslinie, aangelegd in 1939‑1940, bedoeld om een Duitse aanval in het zuiden tegen te houden of in ieder geval te vertragen.
De stelling liep van de Raam bij Grave, via de Peel en onder andere langs Nederweert en Weert, tot aan Budel‑Dorplein (bij de Belgische grens).
Belangrijke onderdelen zijn: kazematten (betonnen bunkers met schietgaten), anti‑tankgrachten, wegenversperringen, natuurlijke barrières (zoals moerassen, veengebieden), kanalen, en de mogelijkheid tot “inundatie” (onder water zetten van land) om vijandelijke troepen te vertragen.
In Nederweert liggen verschillende typen kazematten, schuttersputjes, sluizen etc., maar sommige zijn gesloopt, andere zijn privé‑domein of slecht zichtbaar.
De Peel‑Raamstelling hield echter geen langere tijd stand: op 10 mei 1940 werd hij vrijwel direct doorbroken.
Websites:
www.monumentenregister.cultureelerfgoed.nl
Lesdoelen
Leerlingen:
- begrijpen wat een verdedigingslinie is, en waarom de Peel‑Raamstelling is aangelegd;
- kunnen benoemen wat de onderdelen zijn (kazematten, anti‑tankgracht, inundaties, natuurlijke barrières) en hoe die functioneerden;
- ontdekken waar sporen van de Peel-Raamstelling in hun eigen omgeving (Nederweert) te vinden zijn;
- kritisch nadenken: wat werkte wel/niet, waarom hield de stelling zo kort stand;
- vaardigheden oefenen: kaartlezen, werken met bronnen, samenwerken.