Volgens artikel 9:12a van de Algemene wet bestuursrecht is de gemeente verplicht om jaarlijks de ingediende schriftelijke klachten te registreren en te publiceren. In 2023 heeft de gemeente Nederweert 22 klachten ontvangen. In 2023 zijn de volgende klachten ontvangen.

1.
Datum: Ingekomen via online klachtenformulier op 6 januari 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over handelen boa

Afdoening: Naar aanleiding van de klacht heeft er een telefoongesprek plaatsgevonden met de klachtcoördinator. Het college heeft de klacht vervolgens, door middel van een brief, afgehandeld. In deze brief is tevens uitleg gegeven over de wijze van toezicht, de geldende regelgeving en de bevoegdheden van een boa.

2.
Datum: Ingekomen via online klachtenformulier op 30 januari 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over uitblijven actie en niet terugbellen door gemeente 

Afdoening: Er is telefonisch contact opgenomen met klager. Vervolgens is de klacht naar tevredenheid informeel afgehandeld.

3.
Datum: ingekomen via e-mail 9 februari 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over niet en te laat reageren en klacht over opmerking.

Afdoening: Er is contact geweest met klager. Klager zou laten weten of deze wenst om de klachtprocedure voort te zetten. De klachtprocedure is afgebroken omdat klager niet meer heeft gereageerd.

4.
Datum: Ingekomen via e-mail op 11 februari 2023
Klager: Rechtspersoon
Klacht: Klacht over uitblijven reactie

Afdoening: De klachtcoördinator heeft telefonisch contact opgenomen. Naar aanleiding hiervan heeft de klager de klachtencoördinator bedankt voor het prettige gesprek en aangegeven de klacht niet verder voort te zetten.

5.
Datum: Ingekomen via elektronisch webformulier op 30 mei 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over de duur van de afhandeling van een verzoek tot correctie persoonsgegevens

Afdoening: De klachtcoördinator heeft telefonisch contact opgenomen. Naar aanleiding hiervan heeft de klager aangegeven de klacht niet verder voort te zetten. Wel is afgesproken dat de inhoud van de klacht met de betreffende ambtenaren wordt besproken.

6.
Datum: Ingekomen via e-mail op 30 juni 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over niet worden gehoord door de gemeente

Afdoening: Er heeft een gesprek plaatsgevonden met de betreffende vakambtenaar. Naar aanleiding van het gesprek en verdere uitleg was de klacht naar tevredenheid afgehandeld.

7.
Datum: Ingekomen via e-mail op 3 juli 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over vernummering huisnummers

Afdoening: Er heeft een telefonisch gesprek plaatsgevonden met de betreffende vakambtenaar. De vakambtenaar heeft een aantal zaken uitgezocht en toegelicht. De klacht was hiermee naar tevredenheid afgehandeld.

8.
Datum: Ingekomen via post op 7 juli 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht boete foutief parkeren

Afdoening: De betreffende boa en de klachtencoördinator hebben telefonisch contact opgenomen met de klager. De klacht is vervolgens naar tevredenheid informeel afgehandeld.

9.
Datum: Ingekomen via elektronisch webformulier op 12 juli 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over de duur van de afhandeling van een bouwaanvraag

Afdoening: De klachtcoördinator heeft telefonisch contact opgenomen. De informele mogelijkheden worden nog beoordeeld.

10.
Datum: Ingekomen via elektronisch webformulier op 24 juli 2023
Klager: Voormalig inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over onjuist gebruik persoonsgegevens en de opmaak van het klachtenformulier.

Afdoening: De klachtcoördinator heeft telefonisch contact opgenomen. De klachtencoördinator heeft de klacht gedeeltelijk gegrond verklaard. Er is gebleken dat de gemeente geen expliciete toestemming heeft gevraagd om de gegevens van vrijwilligers op het stembureau te bewaren en in de toekomst opnieuw te mogen benaderen. Naar aanleiding van deze klacht heeft het gemeentelijk verkiezingsteam de werkwijze aangepast. De klacht met betrekking tot het klachtenformulier, is ongegrond verklaard. Er kan namelijk formeel niet worden geklaagd over een formulier, aangezien dat geen gedraging van het bestuursorgaan vormt. Wel zal de opmaak van het formulier worden aangepast.

11.
Datum: Ingekomen via e-mail op 4 augustus 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht tegen de gemeente over liegen bij de afhandeling van een eerdere klacht bij de Nationale Ombudsman

Afdoening: De klacht is niet in behandeling genomen. De klacht heeft betrekking op een gedraging waarover reeds een klacht is ingediend. Er zijn geen nieuwe feiten en omstandigheden gebleken.

12.
Datum: Ingekomen via e-mail op 21 augustus 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht tegen de gemeente over het plaatsen van een aanvullende ondergrondse container en communicatie

Afdoening: De betreffende vakambtenaar heeft in een gesprek een toelichting gegeven op de wijziging in de inrichting van het straatmeubilair. Daarmee was de klacht naar tevredenheid afgehandeld.

13.
Datum: Ingekomen via elektronisch webformulier op 24 augustus 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over onduidelijke communicatie en afhandeling fixi-melding

Afdoening: De betreffende vakambtenaar heeft telefonisch contact opgenomen met de klager. Naar aanleiding hiervan is de klacht naar tevredenheid informeel afgehandeld.

14.
Datum: Ingekomen via Nationale Ombudsman op 1 september 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over gevaarlijke situatie door geparkeerde voertuigen

Afdoening: De klacht is niet in behandeling genomen. De klacht heeft namelijk betrekking op beleid of beleidsuitvoering in het algemeen en gaat niet over een bepaalde aangelegenheid.

15.
Datum: Ingekomen per e-mail op 6 oktober 2023
Klager: Rechtspersoon uit Nederweert
Klacht: Klacht over de wijze van afhandeling van klachten, opmerkingen en bezwaren door het college met betrekking tot de behandeling van een Woo-verzoek

Afdoening: De klacht is formeel door middel van een brief formeel afgehandeld. De klachten zijn gedeeltelijk gegrond en gedeeltelijk ongegrond.

16.
Datum: Ingekomen via elektronisch webformulier op 10 oktober 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over handelswijze medewerker en de procedure

Afdoening: De klacht is nog formeel in behandeling.

17.
Datum: Ingekomen via e-mail op 16 oktober 2023
Klager: Rechtspersoon
Klacht: Klacht over uitblijven reactie.

Afdoening: Naar aanleiding van de klacht heeft de betreffende vakambtenaar per e-mail gereageerd.
De klacht is naar tevredenheid informeel afgehandeld.

18.
Datum: Ingekomen via elektronisch webformulier op 22 oktober 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over ongelijke behandeling door ontvangen brief

Afdoening: Klachtcoördinator heeft telefonisch contact opgenomen met klager. Klacht is gegrond en de werkwijze is intern aangepast.

19.
Datum: Ingekomen via formulier 9 november 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over wachttijd voor verblijfplaats

Afdoening: De klacht formeel afgehandeld met de uitkomst ongegrond.

20.
Datum: Ingekomen via e-mail 13 december 2023
Klager: Geen inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over handelen medewerker in verband met privacy

Afdoening: De klacht is nog in behandeling.

21.
Datum : ingekomen via e-mail 13 december 2023
Klager : inwoner gemeente Nederweert
Klacht : klacht over proces in raadsvergadering

Afdoening : informeel afgehandeld door middel van een brief van de klachtcoördinator.

22.
Datum: Ingekomen via formulier 21 december 2023
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over handelen van medewerker in verband met verzending e-mail en bestemmingsplanprocedure

Afdoening: De klacht is nog in behandeling.