Volgens artikel 9:12a van de Algemene wet bestuursrecht is de gemeente verplicht om jaarlijks de ingediende schriftelijke klachten te registreren en te publiceren. In 2022 heeft de gemeente Nederweert 28 klachten ontvangen. Het betreft de volgende klachten.

1.
Datum: Ingekomen via e-mail op 28 januari 2022
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over functioneren commissie bezwaarschriften.

Afdoening: De klacht is afgehandeld door de klachtencoördinator. Klacht is intern besproken met de vakafdeling. Tevens is de klacht besproken met de commissie bezwaarschriften. Betrokkene is vervolgens schriftelijk op de hoogte gesteld van de bevindingen.

2.
Datum: Ingekomen via e-mail op 8 maart 2022
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht met betrekking tot de gang van zaken rondom een ingediende aanvraag omgevingsvergunning

Afdoening: De klacht is afgehandeld door de teamcoördinator Team Ruimte & Wonen. De klacht is
intern besproken met de vakafdeling. De klacht is per e-mail door de teamcoördinator afgehandeld.

3.
Datum: Ingekomen per e-mail via Nationale Ombudsman 8 maart 2022
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht met betrekking tot overlast vanwege windpark Ospeldijk 

Afdoening: De klacht is door middel van een brief informeel afgehandeld door de betreffende vakafdeling. In de brief is duidelijkheid verschaft over de afhandeling van de klachten en andere formele verzoeken.

4.
Datum: Ingekomen per e-mail via Nationale Ombudsman 10 maart 2022
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht met betrekking tot overlast windmolens

Afdoening: De klacht is door middel van een brief informeel afgehandeld door de betreffende vakafdeling. In de brief is duidelijkheid verschaft over de afhandeling van de klachten en andere formele verzoeken.

5.
Datum: Ingekomen via e-mail op 21 maart 2022
Klager: Diverse personen
Klacht: Klacht tegen het weigeren inspreekrecht tijdens raadsvergadering

Afdoening: De klacht is gericht tegen het handelen van de gemeenteraad en de griffier. De gemeenteraad heeft besloten de klacht ter advisering voor te leggen aan de klachtadviescommissie.
De klachtadviescommissie heeft klagers in de gelegenheid gesteld te worden gehoord, waarna een advies is uitgebracht. De klachtadviescommissie heeft geadviseerd om de klacht gedeeltelijk niet in behandeling te nemen en gedeeltelijk gegrond te verklaren. De gemeenteraad heeft overeenkomstig het advies besloten.

6.
Datum: Ingekomen via elektronisch webformulier op 22 maart 2022
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over gebruik gemeentegrond en niet reageren op diverse verzoeken 
Afdoening: De klachtencoördinator heeft contact opgenomen met de klager. Vervolgens heeft een vakinhoudelijk ambtenaar een gesprek gehad met klager. Naar aanleiding hiervan is de klacht naar tevredenheid informeel afgehandeld.

7.
Datum: Ingekomen via e-mail op 29 maart 2022
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over aanvraagprocedure BBZ 2004

Afdoening: De klacht is afgehandeld door de teamleider Inwoners. De teamleider heeft een persoonlijk gesprek gehad. Naar aanleiding hiervan is de klacht ingetrokken.

8.
Datum: Ingekomen via e-mail op 7 april 2022
Klager: Diverse personen
Klacht: Klacht over het handelen van het college met betrekking tot de erfgoedcommissie

Afdoening: In eerste instantie is de klacht niet in behandeling genomen. Op verzoek van de Nationale Ombudsman heeft het college besloten de klacht alsnog inhoudelijk te behandelen. In het kader van de behandeling van deze klacht heeft het college besloten een externe klachtcommissie te benaderen. De klachtcommissie heeft zowel klagers als beklaagde in de gelegenheid gesteld te worden gehoord. De klachtcommissie heeft advies uitgebracht. De klacht is gedeeltelijk ongegrond en gegrond. Enkele onderdelen van de klacht zijn buiten behandeling gelaten. De klacht is bij
afhandelingsbrief afgehandeld.

9.
Datum: Ingekomen via e-mail op 14 april 2022
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: Klacht over de behandeling/benadering door of namens het college

Afdoening: Niet in behandeling genomen. Afgehandeld door de klachtcoördinator. De inwoner heeft op 13 maart 2019 een reactie gehad op de klacht. De inwoner verzoekt om heropening van de klacht. De klacht heeft betrekking op een besluit d.d. 29 januari 2019. Omdat de klacht betrekking heeft op een gedraging van meer dan 1 jaar van te voren (en de inwoner daar al een reactie op heeft ontvangen), berust er geen behandelplicht op het college.

10.
Datum: Ingekomen via formulier op 9 mei 2022
Klager: Inwoner Nederweert
Klacht: klacht over de benadering door een boa medewerker.

Afdoening: Op 10 mei 2022 heeft een informeel gesprek plaatsgevonden met de inwoner. De inwoner is de reden van het bezoek van de BOA toegelicht. De inwoner heeft aangegeven dat de klacht naar tevredenheid is opgelost. De klacht is naar tevredenheid informeel afgehandeld.

11.
Datum: Ingekomen via e-mail op 11 mei 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht tegen medewerker sociaal domein

Afdoening: De klager en beklaagde zijn gehoord door de klachtbehandelaar. De klachtbehandelaar is tot de conclusie gekomen dat niet is gebleken van een onbehoorlijke gedraging en dat de klacht ongegrond is. Wel wordt intern nog bekeken of een nieuw contactpersoon wordt toegewezen.
Vervolgens is de klacht overeenkomstig de bevindingen van de klachtbehandelaar, afgehandeld door het college.

12.
Datum: Ingekomen via e-mail op 12 mei 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: De klacht gaat over een controle, uitgevoerd door boa’s van de gemeente

Afdoening: De klacht is door de klachtcoördinator informeel naar tevredenheid afgehandeld door middel van een gesprek met betrokkene.

13.
Datum: Ingekomen via e-mail op 18 mei 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over werkwijze plangroep

Afdoening: Plangroep heeft contact gehad met klager. Vragen zijn beantwoord en afspraken zijn gemaakt. De klacht is informeel naar tevredenheid afgehandeld.

14.
Datum: Ingekomen via e-mail op 8 juni 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht tegen de gemeente over het verwijderen van een boom en over ongelijke behandeling van burgers

Afdoening: De klacht is niet in behandeling genomen. De klacht heeft betrekking op groenonderhoud en betreft een algemene klacht over het beleid.

15.
Datum: Ingekomen via brief op 16 juni 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht tegen de gemeente over ongenoegen t.a.v. verkoopproces waarbij gemeente betrokken is geweest.

Afdoening: Klacht is formeel afgehandeld met de uitkomst ongegrond.

16.
Datum: Ingekomen via online klachtformulier op 24 juni 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht tegen medewerker n.a.v. bericht op sociale media

Afdoening: De klacht is formeel afgehandeld met de uitkomst gegrond.

17.
Datum: Ingekomen via online klachtformulier op 27 juni 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht omdat betrokkene geen reactie meer heeft ontvangen over de behandeling van zijn aanvraag

Afdoening: De klacht is afgehandeld door de vakafdeling. Er heeft een telefoongesprek plaatsgevonden waarbij een termijn is afgesproken waarbinnen een inhoudelijke reactie kan worden verwacht.

18.
Datum: Ingekomen via online klachtformulier op 12 augustus 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over afhandeling legalisatie handtekening

Afdoening: De klacht is afgehandeld door de klachtcoördinator. De klacht is besproken met leidinggevende en desbetreffende medewerker. Er is schriftelijk uitleg gegeven over de procedure. De klacht heeft bijgedragen aan verbetering van het werkproces.

19.
Datum: Ingekomen via e-mail op 16 september 2022
Klager: Rechtspersoon
Klacht: Klacht over windmolens

Afdoening: Afgehandeld met uitkomst ongegrond. Er heeft een toelichting plaatsgevonden met betrekking tot de verschillende soorten klachten, de wijze waarop wordt gehandeld ten aanzien van klachten rondom windmolens. Daarnaast is informatie gegeven over de afhandeling van verzoeken om handhaving, klachten en intrekkingsverzoeken en op welke wijze persoonlijke informatie over het windpark is verschaft.

20. Datum: Ingekomen via e-mail op 16 september 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over versturen brief naar onjuist tenaamstelling

Afdoening: De vakafdeling heeft inhoudelijk gereageerd op de klacht en de tenaamstelling in de correspondentie aangepast.

21.
Datum: Ingekomen via online klachtenformulier op 19 september 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over handelen medewerker sociaal domein

Afdoening: De klacht is afgehandeld door het college. Een gedeelte van de klacht is niet in behandeling genomen, aangezien de klacht betrekking had op de medewerker als privé-persoon en niet in de hoedanigheid van ambtenaar. Voor het overige is de klacht ongegrond verklaard.

22.
Datum: Ingekomen via e-mail op 6 oktober 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over werkwijze en manier van bejegening door gemeenteambtenaar.

Afdoening: De klacht is per brief informeel afgehandeld.

23

Datum: Ingekomen via formulier op 10 oktober 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over uitblijven van een reactie op een klacht over bomenoverlast.

Afdoening: Klacht is naar tevredenheid informeel afgehandeld door de vakambtenaar.

24.
Datum: Ingekomen via formulier op 3 november 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over tweede onaangekondigde huisbezoek

Afdoening: Klacht is niet in behandeling genomen wegens mogelijkheid van bezwaarprocedure.

25.
Datum: Ingekomen via formulier op 15 november 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over boete fout parkeren

Afdoening: Klacht is niet verder in behandeling genomen. Klager gaf te kennen dat het niet de
bedoeling was om een formele klacht in te dienen.

26.
Datum: Ingekomen per brief op 21 november 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over onjuiste inhoud in brief.

Afdoening: De teamleider samenleving fysiek heeft per brief inhoudelijk gereageerd op de klacht.

27.
Datum: Ingekomen per e-mail op 25 november 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over het maken van een afspraak met wethouder over bestemmingsplan en over medewerker

Afdoening: Informeel afgehandeld door middel van brief. Klager is nogmaals in de gelegenheid gesteld om inhoud van het gewenste overleg aan te geven.

28.
Datum: Ingekomen per e-mail op 14 december 2022
Klager: Inwoner van Nederweert
Klacht: Klacht over handelen Wmo-traject

Afdoening: In eerste instantie heeft een gesprek plaatsgevonden met de teamleider Inwoners en de klachtencoördinator. Dit gesprek leidde niet tot een tevreden afdoening van de klacht. De klacht is vervolgens formeel behandeld, waarbij een hoorzitting heeft plaatsgevonden. Naar aanleiding hiervan is de klacht formeel afgehandeld. Klager is het niet eens met deze afhandeling en heeft zich tot de Nationale Ombudsman gewend.