Een leven lang leren met Lei Veren (deel 2)

Verhalenestafette 2025

Met enthousiasme presenteert gemeente Nederweert de Verhalenestafette 2025: Een leven lang leren met Lei Veren. In dit verhaal volgen we Lei Veren, die moeite heeft met digitale vaardigheden. Vijf inwoners en twee jongerenwerkers schrijven om de beurt een stukje over zijn zoektocht en de steun die hij onderweg krijgt. Zo ontstaat een inspirerend verhaal over hulp, begrip en samen leren.

De estafette vindt plaats tijdens de Week van Lezen en Schrijven (8 t/m 15 september), waarin extra aandacht wordt gevraagd voor lage basisvaardigheden. Elke dag plaatsen we een nieuwe bijdrage van het verhaal. Het doel is om inwoners bewust te maken van het belang van lezen, schrijven en digitale vaardigheden én om de kansen zichtbaar te maken, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om volop mee te doen in de samenleving. Hieronder lees je het verhaal tot nu toe met de nieuwste bijdrage van Nina Vergoossen uit Ospel.

Deel 1: Erwin Pellemans, Leveroy

Een beetje argwanend kijkt Lei naar het pakket dat hij net in de winkel heeft gekocht. Voorzichtig snijdt hij het plakband van de kartonnen doos los en haalt er een mooie witte doos uit. Het zilveren logo van een appel waar een stukje uit is gebeten ziet er chique uit. Dat is echter nog niks vergeleken bij de iPad die uiteindelijk tevoorschijn komt.

En nu? denkt Lei. Iedereen heeft zo’n apparaat en lijkt er de hele wereld mee te kunnen bedienen. Dan moet ik dat toch ook kunnen? Maar hoe werkt dat eigenlijk? Lei pakt de iPad op van tafel en bekijkt hem van alle kanten. Weinig knoppen. Uiteindelijk drukt hij ze één voor één voorzichtig in. Na het laatste knopje komt het apparaat ineens tot leven. Op het blinkende scherm komt het Apple-logo in beeld. Een streepje eronder dat vanaf links steeds iets langer wordt, geeft aan dat er iets gebeurt…

Lei wacht in spanning af en ziet ineens een kleurrijk scherm met allerlei kleine afbeeldingen erop verschijnen. Wat zouden die afbeeldingen zijn? Wat betekenen ze en wat kan ik ermee? En hoe moet ik die bedienen en wat gebeurt er dan? Allemaal vragen die door zijn hoofd schieten. Hij heeft de iPad gekocht, omdat hij van iedereen hoorde dat het zo’n geweldig apparaat was. Nou, nu heeft hij er ook eentje in huis, maar geen idee wat hij ermee moet of hoe het werkt. Wie zou hij om raad kunnen vragen?

Deel 2: Nina Vergoossen, Ospel 

Zijn blik glijdt naar het boekje dat uit de doos is gevallen. Een handleiding. Hij slaat het open, maar al snel dansen de kleine letters voor zijn ogen. Te veel woorden, te moeilijk. Hij klapt het weer dicht en schuift het in de doos.

Dan klinkt een piepje uit het apparaat. Lei schrikt, bijna laat hij de iPad uit zijn handen glijden. Op het scherm verschijnt een melding met een groot groen rondje erin. ‘Start’ staat er. Dat woord kent hij. 

Langzaam tikt hij erop. Het scherm verandert en een vriendelijke stem klinkt: ‘’Welkom. Kies uw taal.’’ Lei’s mond valt open. ‘’Die praat tegen mij…’’ Misschien kunnen we toch nog vrienden worden, denkt hij. 

Even later verschijnt een lijst. Nederlands staat er ook tussen. Hij voelt een sprankje hoop, maar meteen gaat het mis: hij tikt per ongeluk op een plaatje. Plots verschijnt er een kaart.

‘’Nee joh, ik hoef niet op reis,’’ mompelt hij. Lei drukt op het scherm. Ineens klinkt een vrouwenstem. Lei krijgt het warm. Wat heeft hij nu weer gedaan? Die vrouw blijft maar bevelen geven dat hij linksaf moet slaan. Hoe zet hij dat ding uit? Met klamme handen en een rood hoofd houdt hij dat ding vast en drukt op knoppen en plaatjes, maar de stem blijft hameren: ‘’Sla linksaf.’’ Alsof de iPad hem heeft gebeten, smijt hij het ding op de bank, grijpt zijn huissleutels en vlucht naar buiten.

Morgen volgt deel 3 van de Verhalenestafette.

Ken jij iemand die hulp kan gebruiken bij lezen, schrijven of digitale vaardigheden? Of heb je daar zelf ondersteuning bij nodig? Ga dan naar deze pagina van Digi-Taalhuis. Je kunt ook binnenlopen bij Bibliocenter, Lambertushof 34 in Nederweert. Telefonisch zijn zij bereikbaar via 088-2432000.