Raad Nederweert

WÉL FIETSBRUG OVER N275, GÉÉN TWEEDE BRUG OVER ZUID-WILLEMSVAART

Nederweert gaat tóch een fietsbrug over de N275 aanleggen als de provincie bereid is de helft van de kosten voor haar rekening te nemen. Tegelijkertijd zet de gemeenteraad een streep door de plannen voor een tweede oversteek voor fietsers en voetgangers over de Zuid-Willemsvaart. Om de kosten in het miljoenenproject beheersbaar te houden, probeert de gemeente de bestaande verbinding bij Brug 15 tussen Budschop en Nederweert veiliger te maken voor langzaam verkeer.

Dit is de uitkomst van een bijna drie uur durend debat, afgelopen dinsdagavond in de gemeenteraad. De fietsbrug over de N275 is onderdeel van een omvangrijk pakket aan maatregelen waarmee Nederweert en de provincie de verkeersveiligheid voor inwoners en de doorstroming van het 
verkeer op de N266, N275 en de A2 willen verbeteren. Zo zijn er ook plannen voor een rotonde met parallelwegen bij Mc Donalds, extra op- en afritten bij de A2, een fiets- en voetgangerstunnel onder de Randweg Zuid en een nieuwe, grotere ronde bij Nederweert-Eind.

Beroering

Doordat de projectkosten explosief zijn gestegen, zagen het college van burgemeester en wethouders en de provincie Limburg zich vorige maand genoodzaakt om de twee fietsbruggen te schrappen uit het miljoenenpakket aan verkeersmaatregelen. Dit besluit zorgde voor veel beroering in Nederweert, zowel bij inwoners als de politiek. 
Meer dan duizend mensen ondertekenden de afgelopen weken een petitie van de GroenLinks-fractie, leden van de SP en een groep bezorgde inwoners. Hierin roepen zij het college op om de veiligheid van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers de hoogste prioriteit te geven. De handtekeningen werden dinsdag, voorafgaand aan de raadsvergadering, overhandigd aan burgemeester Op de Laak.

Keuze voor de lange termijn

De gemeenteraad legt zich niet neer bij het besluit om beide fietsbruggen te schrappen. Onder grote publieke belangstelling besloten de zes raadsfracties unaniem om de geplande brug over de N275, ter hoogte van het Total tankstation, te handhaven. De raad steunde hiermee een aangepast voorstel van de coalitiefracties van het CDA, de Nederweerter VVD en JAN. “Omdat de hoeveelheid verkeer in de toekomst alleen maar zal toenemen, staan we nu op een kritisch punt in het project. 
Met een brug over de N275 maken we een belangrijke keuze voor de lange termijn”, zo lichtte VVD-raadslid Marijn Theunissen zijn steun toe.

‘Kom over de brug’

Nederweert maakt zich al jaren sterk voor een veilige oversteek van fietsers en voetgangers op de provinciale wegen. Met het schrappen van de fiets- en voetgangersbrug over de N275 zou een cruciale pijler in het verkeersveiligheidsproject wegvallen. Voor de zes raadsfracties is dat onacceptabel. Nederweert is bereid om vijf miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van deze brug. Voorwaarde is wel dat de provincie de andere helft financiert. Of dat ook gebeurt, is nog onduidelijk. Wethouder Jorik Franssen gaat met de gedeputeerde in gesprek over aanvullende middelen. 
De raad roept de provincie alvast op om ‘over te brug te komen’ en samen met de gemeente haar verantwoordelijkheid te nemen voor een veilig Nederweert.

Veilige oversteek bij Brug 15

Om de sterk gestegen projectkosten beheersbaar te houden, komt er geen tweede fiets- en voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart. Volgens de coalitiepartijen wegen de hoge kosten van dit deelproject niet op tegen de baten. “Een nieuwe brug, die Budschop een paar honderd meter verderop verbindt met de N266 en de Schoolstraat in Nederweert, zal de verkeersveiligheid niet echt verbeteren maar het probleem alleen maar verplaatsen”, zo lichtte CDA-raadslid Hoeben die stelling toe. In plaats daarvan trekt de gemeente nu voorlopig 1 miljoen euro uit om de bestaande oversteek bij Brug 15 veiliger te maken. Of dat ook gaat lukken is nog maar de vraag aangezien dit alternatief in het verleden al uitvoerig werd onderzocht. 

‘Niet oppotten maar investeren’

De oppositiefracties van D66, Nederweert Anders en GroenLinks hadden hun zinnen gezet op twee fietsbruggen, maar kregen daar in de raad niet de handen voor op elkaar. Onder het motto ‘beter één dan geen fietsbrug’ gingen zij dinsdagavond schoorvoetend akkoord met het aangepaste voorstel van de coalitie. D66-fractieleider Martin van Montfort: “Het is bijzonder jammer en ook onnodig dat de brug over de Zuid-Willemsvaart nu bij voorbaat sneuvelt. De financiële positie van Nederweert is zo sterk dat onze gemeente die extra miljoenen makkelijk kan dragen. In plaats van geld op te potten moeten we investeren in goede voorzieningen. Daarom blijven wij ons sterk maken voor de aanleg van een tweede brug over de Zuid-Willemsvaart.”

Volgens JAN-voorman Marcel Vossen blijft financiële voorzichtigheid geboden. “Wij willen graag dat Nederweert ook in de toekomst schuldenvrij blijft. Er komen nog allerlei kostbare projecten aan. Hoeveel belang wij ook hechten aan ieders veiligheid, we willen niet dat onze burgers straks in de vorm van hogere belastingen de rekening moeten betalen voor de financiële keuzes die 
we nu maken.”

Nederweert zet stap richting duurzame ontwikkeling buitengebied 

SUBSIDIE VOOR SLOOP VAN OUDE STALLEN

Agrariërs in de gemeente Nederweert komen vanaf 1 juli in aanmerking voor subsidie wanneer zij leegstaande stallen of schuren slopen. Per bedrijf bedraagt de vergoeding maximaal 20.000 euro.

Nederweert trekt 300.000 euro uit om de sloop van overtollige gebouwen in het buitengebied te stimuleren. Met de subsidieverordening die de raad afgelopen dinsdag heeft vastgesteld, wil de gemeente voorkomen dat het landschap verloedert en dat oude stallen en schuren het decor worden van criminele activiteiten, vandalisme en brandstichting.

Stap naar duurzame ontwikkeling

Steeds meer agrarische ondernemers stoppen met hun bedrijf. Bijvoorbeeld omdat ze geen opvolger hebben of omdat de investeringen te hoog zijn om te kunnen voldoen aan de strenge eisen op het gebied van gezondheid, dierenwelzijn en milieu. Tot 2030 komt er in de gemeente Nederweert ruim 200.000 vierkante meter agrarisch vastgoed leeg te staan, zo is becijferd. Die gebouwen zijn lang niet allemaal geschikt om opnieuw te gebruiken. Veel stallen zijn oud, verkeren in slechte staat en bevatten asbest. 

In de omgevingsvisie van Nederweert staat dat dergelijke gebouwen afgebroken moeten worden wanneer er geen passende bestemming meer voor is. Met de subsidieregeling zet Nederweert een eerste stap om het buitengebied op te schonen en richting de toekomst met nieuwe functies duurzaam te ontwikkelen. 

Zorgvuldigheid geboden

Aanvragers kunnen rekenen op een subsidie van 20 euro per vierkante sloopmeter en 7,5 euro voor elke vierkante meter asbestdak, met een maximum van 20.000 euro. De regeling heeft een looptijd van twee jaar. Dit geeft aanvragers de tijd om alles zorgvuldig te regelen. Wanneer bijvoorbeeld het vermoeden bestaat dat er in oude stallen beschermde diersoorten leven, is er een ontheffing nodig om te kunnen slopen. 

Op verzoek van de fractie JAN gaat de gemeente de nieuwe regeling over een jaar evalueren. Wethouder Boris Meessen: “Deze subsidieverordening is natuurlijk niet het ‘Ei van Columbus’, hiermee lossen we niet alles op. Zie het als een aanvulling op andere regelingen voor buitengebied. Bij de ambtelijke evaluatie zullen we bekijken hoeveel agrariërs er gebruik van maken. Op basis daarvan bekijken we of en hoe we ermee verdergaan.”

De gemeenteraad Nederweert.