Belastingen

Home > Belastingen

Belastingen

De gemeente Nederweert werkt voor de belastingen samen met Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW). De gemeente maakt het beleid, de BsGW regelt de administratie en klantenservice. De gemeente heft verschillende soorten belastingen. Welke zijn dat en wat betaalt u precies in 2017?

Onroerendezaakbelasting

Gemeenten zijn verplicht om de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) uit te voeren. Zij bepalen jaarlijks van alle onroerende zaken in Nederland de waarde en stellen deze vast (peildatum is 1 januari). Deze waarde wordt gebruikt voor de heffing van de onroerendezaakbelastingen (OZB).

De gemeente heft jaarlijks onroerendezaakbelasting (OZB) van eigenaren en gebruikers van onroerende zaken.
De eigenarenbelasting en de gebruikersbelasting hebben elk een eigen tarief. Dit tarief wordt uitgedrukt in een percentage van de WOZ-waarde van de onroerende zaak. Voor woningen en niet-woningen zijn verschillende tarieven vastgesteld.

De gemeenteraad heeft voor 2017 de volgende OZB-tarieven vastgesteld:

  • eigenarenbelasting van woningen: 0,1380% van de WOZ-waarde
  • eigenarenbelasting van niet-woningen: 0,2616% van de WOZ-waarde
  • gebruikersbelasting: 0,2040% van de WOZ-waarde

Afvalstoffenheffing

Behalve de OZB zijn er ook nog andere gemeentelijke belastingen waaronder de afvalstoffenheffing. Naast een vast bedrag per aansluiting betaalt elk huishouden in Nederweert een bedrag per kilo afval. Het vastrecht van de afvalstoffenheffing is € 84,60 per jaar. Het variabel tarief voor de afvalstoffenheffing is € 0,13 per kg.

Inwoners die vanwege gezondheidsproblemen extra afval aanbieden, bijvoorbeeld incontinentiematerialen, kunnen een vrijstelling van het variabel tarief aanvragen. Ze betalen dan slechts een gedeelte van het aantal kilo’s afval dat aangeleverd wordt. Denkt u hiervoor in aanmerking te komen? Dan kunt u een aanvraagformulier downloaden op onze website. 

Rioolheffing

Bent u eigenaar van een huis of bedrijf dat direct of indirect is aangesloten op de riolering, dan betaalt u rioolheffing. Huurders krijgen geen aanslag rioolheffing. Het tarief is € 220,69.

Hondenbelasting

Wie een of meerdere honden heeft, moet hiervoor hondenbelasting betalen. De kosten zijn € 50,00 per hond per belastingjaar.

Automatisch betalen

U kunt uw belastingen via automatische incasso betalen. De aanslagbedragen worden dan aan het eind van de maand in maximaal tien maandelijkse termijnen van uw bank- of girorekening afgeschreven. Hebt u nog niet gekozen voor automatische incasso en wilt u dat wel, dan kunt u dit via de website www.bsgw.nl regelen. Kiest u hier niet voor, dan moet u de aanslag zelf betalen. Dit kunt u doen in twee termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt op 31 maart en de tweede op 30 april. Er zit geen acceptgiro meer bij de aanslag.

Bezwaren en kwijtschelding

Bent u het niet eens met de aanslag of de vastgestelde WOZ-waarde, dan kunt u bezwaar maken. U dient dan binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet schriftelijk of digitaal, via uw persoonlijke pagina, een bezwaarschrift in. Is uw inkomen niet zo hoog, dan komt u misschien in aanmerking voor (gehele of gedeeltelijke) kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Voor een verzoek tot kwijtschelding kunt u een formulier aanvragen bij BsGW.

Informatie

Voor belastingvragen kunt u terecht op de site www.bsgw.nl. Met DigiD logt u in op uw persoonlijke pagina. Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen, tel. 088-8420420. Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand als u belt. Dit kan op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. Wilt u schriftelijk reageren? Stuur uw reactie dan naar BsGW, Postbus 1271, 6040 KG Roermond.